تقی آزاد ارمکی: هیس؛ جامعه در حال عبور است!
تاریخ انتشار: ۲۳ تیر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۶۵۳۷۴۳
مرجعیت فکری و اجتماعی در جامعه نه از بین رفته و نه کمرنگ شده است بلکه تنها ما با تغییر مرجعیت فکری در جامعه مواجه هستیم و نمیتوان تغییر مرجعیت فکری از گروههای مرکزی به سایر گروهها را به منزله نبود مرجعیت تعبیر کرد. مهسا رمضانی
ایران آنلاین / گروه اندیشه:
این روزها خیلی از اهالی فکر از کمرنگ شدن مرجعیتهای فکری – اجتماعی در جامعهمان سخن میگویند و معتقدند مردم در برخورد با مسائل پیشگامتر از رهبران فکریشان عمل میکنند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
***
*جناب دکتر ارمکی، به نظر میرسد که مرجعیت فکری و اجتماعی در جامعه کم رنگ شده است و دیگر چون گذشته روشفکران، رسانه، نخبگان سیاسی- اجتماعی و... کمتر دنبالهروی تام و تمام از این گروهها دارند و در بسیار از مواقع دیده میشود که مردم خود در بسیاری از جریانها پیشتاز هستند. آیا شما به عنوان یک جامعهشناس هم، چنین قضاوتی دارید؟
مرجعیت فکری و اجتماعی در جامعه نه از بین رفته و نه کمرنگ شده است بلکه تنها ما با تغییر مرجعیت فکری در جامعه مواجه هستیم و نمیتوان تغییر مرجعیت فکری از گروههای مرکزی به سایر گروهها را به منزله نبود مرجعیت تعبیر کرد.
اینطور نیست که جامعه در اعمالی که انجام میدهد به هیج مرجعی ارجاع ندهد. واقعیت این است که جامعه در حال کنش است و مناسبات خود را در سختترین شرایط مدیریت میکند.
*گروههای مرجع تحت تأثیر چه شرایطی تغییر میکنند؟
گروههای مرجع جابجا میشوند چون گروههای مرجع پیشین قدرت انعطافپذیری نداشتهاند و امروز جامعه از آنها عبور کرده است. چون برخی گروههای مرجع قدرت انطباقپذیری، تغییر، بهبود، تقویت و ارتقابخشی خود را ندارند، بنابراین، جامعه از آنها عبور میکند اما این به معنای از میان رفتن گروههای مرجع در جامعه نیست.
*اشاره کردید که گروههای مرجع تغییر کردهاند. به اعتقاد شما، چه طیفی امروز رهبری و مرجعیت فکری را نمایندگی میکند؟
معتقدم، ما بعد از انقلاب، جامعه را به فرهیختگی دعوت نکردیم و مرتب آنان که عامگرا و پوپولیست بودند را تقویت کردیم و به تعبیری ضد نخبهگرایی عمل کردیم. در این فضا، افرادی مرجع میشوند که فرهنگ عامه و توده را نمایندگی میکنند؛ برای مثال، ورزشکاران، هنرمندان و به تعبیری سلبریتیها تعیینکنندهتر میشوند. همانطور که میبینیم هر کدام از اینها میلیونها فالور دارند این در حالی است که برای مثال، مرجعیتهای رسمی چون رئیسجمهور تنها 200-300 هزار نفر فالور دارند!
*به نظر میرسد که مرجعیت فکری نسل جدید به ویژه دهه هشتاد و هفتادیها را تلفنهای همراه و فضای مجازی نمایندگی میکند، چقدر با این دیدگاه همدل هستید؟
بله، چون همانطور که اشاره کردید دهه هشتاد و هفتادیها در فضای مجازی زیست میکنند بنابراین این امر خیلی طبیعی است که مرجعیت فکری برای گروههای سنی در جامعه ما این روزها سمت و سویی فردگرایانه داشته باشد و به بحثهای عمومی و انتزاعی، غیر جدی و غیر واقعی تغییر مسیر دهد. در چنین فضایی شخصیتهای مشهور این فضا را نمایندگی میکنند و مسئول سر و سامان دادن به این فرهنگ جدید میشوند.
این در حالی است که نسلهای گذشته در «واقعیت»، «تنگناها» و «الزامها» زندگی میکردند و به طبع با توجه به شرایط زیستشان مرجعیتهای فکری خاص دوران خود را داشتند و از آنان پیروی میکردند.
*چقدر فقدان مرجعیت رسمی و عمومی میتواند بحرانزا باشد؟ و به تعبیری این تغییر مرجعیت فکری چه پیامدهایی میتواند برای جامعه ما به دنبال داشته باشد؟
تغییر مرجعیت فکری، نشانه تحول و رشد یک جامعه است و هرگز منفی و بحرانزا نیست. اتفاقا جامعه در حال از سر گذراندن تغییرات مهمی در حوزههای فرهنگی و اجتماعی است. این روند میتواند نشانه رشدیافته شدن جامعه باشد و اتفاقا این نظامهای رسمی هستند که به سمت میرایی میروند و شرایط بحرانی را تجربه خواهند کرد؛ چراکه همچنان در همان گفتمانها و ادبیات پیشین خود به سر میبرند و خود را مورد بازبینی قرار نداده و با تحولات پیش نرفتهاند و طبیعی است که کنار زده شوند.
در چنین فضایی است که مردم از رهبران فکری خود پیشی میگیرند؛ چراکه با چیزی به نام «زندگی» و اقتضائات اجتماعی آن درگیر هستند و بیش از آنان، «نیازها» و «الزامها» را در زندگی روزمره خود تجربه میکنند.
معتقدم، امروزه منطق مردم برخلاف منطق مرجعیتهای فکری که اغلب «سیاسی» و «ایدئولوژیک» بود، منطقی اجتماعی و انسانی است چراکه از دل جامعه و تنگناهای آن برخاسته است.
« الزامها»، «ضروتها» و «بایدها» و به تعبیری اموری که مردم را تحت فشار قرار میدهد، در عین حال زمینهساز «آگاهی جمعی و اجتماعی» آنان میشود. وقتی مدتها کنار جاده در انتظار یک تاکسی میایستید، آنجا به اهمیت یک موتور و ماشین پی خواهید برد. میخواهم بگویم که این ضرورتها است که بسیاری از امور را تغییر داده و جهت آنها را عوض کرده است.
*در این فضا، شما چه نقشی را برای نخبگان سیاسی و اجتماعی جامعه ما قائل هستید؟
نخبگان و روشنفکران ما تنها وظیفهشان توضیح تغییرات است؛ چرا که در جریان توضیح این تغییرات خود درک بهتری از تغییرات پیدا میکنند و میتوانند به «گروههای مرجع» بدل شوند.
*اگر روشنفکران صرفا به توضیح این وضعیت بسنده کنند، جامعه مرتب دچار آزمون و خطا نمیشود؟
خیر، جامعه همواره خود را اصلاح میکند و روشنفکران و نیروهای فکری جامعه نباید کنشگری و مداخلهگری کنند؛ چرا که اگر به این کار مبادرت ورزند، به «کنشگران سیاسی» بدل میشوند. به اعتقاد من، مسئولیت اجتماعی نخبگان و روشنفکران ما در این فضا، صرفا «شفافسازی» و «توضیح آسیبها» است.
منبع: ایران آنلاین
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۶۵۳۷۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
تغییر نگاهها به کوثر چشم انداز ما بوده است
به گزارش روابط عمومی سازمان اقتصادی کوثر دکتر ناصر فخاری مدیرعامل سازمان در پاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی ایثار مبنی بر تحلیل خدمات سازمان اقتصادی کوثر به جامعه ایثارگری، تصریح کرد: تغییر نگاه جامعه ایثارگری به سازمان اقتصادی کوثر به معنای افزایش رضایتمندی ایشان، چشم انداز فعالیتهای مدیران کوثر بوده است.
وی در ادامه با اشاره به نقش محوری بنیاد شهید در انعکاس خدمات سازمان به خانواده معظم شهدا و ایثارگران انقلاب اسلامی افزود: به گواه آمار مستند و سخنان دکتر قاضیزادههاشمی خدمات سازمان به جامعه هدف در دو سال اخیر با کل خدمات سازمان در دهه نود برابری می کند که البته این میزان در بازه ۹۱۲ روز خدمت و پس از گذشت یک سال دیگر از سخنان ریاست محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران به دو برابر کل دهه نود افزایش داشته است. با این حال در صورتیکه بنیاد شهید محل تامین مالی خدمات ارائه شده نقش سازمان اقتصادی کوثر را شفاف نکند، تغییر نگاه به سازمان و تحولات آن قابل لمس نخواهد بود.
وی همچنین اعلام کرد: سود خالص سازمان بالغ بر سه و نیم برابر نسبت به گذشته افزایش داشته است. این چند برابری که از طریق ارتقاء شاخصهای بهرهوری، کاهش حیف و میلها و پیشگیری از فساد تحقق یافته مستلزم چند برابر شدن خدمات سازمان اقتصادی کوثر به جامعه ایثارگری در دولت مردمی آیت الله رئیسی بوده است.
فخاری در نهایت در مورد تلاش سازمان برای محسوس شدن خدمات سازمان در جامعه هدف بنیاد اذعان کرد: حتی برخی خدمات سازمان بصورت مستقیم به جامعه ایثارگری (مانند اعطای بن کارت اتکا) در نظر گرفته شد که هنوز بسترهای لازم برای توزیع بن کارتهای اعتباری فروشگاههای اتکا آماده نشده و در حال پیگیری هستیم.
کد خبر 849451 برچسبها شهید ایثارگران